Functia asta de secretar general ni se trage de la tovarasul Stalin. Era pozitia, ca nu i-as zice demnitatea, pe care el o ocupa in Partidul Comunist. In timp ce Presedinte era tovarasul Lenin, secretarul general se ocupa de treburile marunte si neimportante cum ar fi organizarea alegerilor si numaratul voturilor, numirea functionarilor din executie, intocmirea listelor cu dusmanii poporului, din astea. Tovarasul Stalin i-a dat importanta acestei functii, iar importanta asta ne bantuie inca.
Nu voi inchina o oda tovarasului Stalin! Amintirea acestui paranoic de un sadism feroce, talhar la drumul mare devenit peste noapte conducatorul atotputernic a sute de milioane de oameni nu poate face decat sa imi creasca aciditatea gastrica. E adevarat ca oda pe care o inchin secretarului general din zilele noastre nu e de natura sa o regleze foarte bine. Da, voi vorbi de secretarul general din administratia publica romaneasca, de omnipotentul si atoatestiutorul secretar de Consiliu local mai precis.
Personajul acesta este foarte important pentru dezvoltarea urbana – sau rurala – a localitatilor si gasesc potrivit acest blog pentru scurta mea analiza.
Functia asta a fost inventata, copiata am putea spune, de tovarasul Iliescu in primii ani post-revolutionari. Vajnicul nostru conducator stia el unele chestii, studiate poate la Universitatea Frunze din Moscova sau la schimburile de experienta din anii ’60 si ’70. Urmau sa fie organizate alegeri locale. Comunitatile locale trebuiau sa isi aleaga conducatorii, primarii si consiliile locale. Ori comunitatile locale nu mai puteau fi controlate la fel de bine ca inainte. Exista riscul ca tara sa se trezeasca cu o puzderie de alesi cu viziuni diverse, cu interese mai apropiate de ale celor care i-au ales si mai indepartate de viziunea liderului maxim, poate chiar de dreapta. Tovarasul si-a amintit de celebra axioma “Controlul poporului prin Partidul Comunist, controlul Partidului Comunist prin Comitetul Central si controlul Comitetului prin Secretarul General”. Si atunci a fost inventat secretarul consiliului local.
Secretarul este un functionar public angajat de Prefect, care la randul lui este numit de Guvern. In fapt secretarul este omul guvernului. Secretarul asta e cel – de multe ori singurul – care are studii juridice si se ocupa de redactarea Hotararilor locale, de organizarea treburilor executive ale Consiliului local. Nefiind ales, de multe, de prea multe ori el ocupa aceasta functie pentru multa vreme si dobandeste o experienta semnificativa. O experienta semnificativa inseamna oriunde, dar mai ales aici, o putere semnificativa. Intr-o tara conservatoare, ierarhizata si obedienta cu e patria noastra aceasta influenta este extrem de dura. Cu timpul – ori chiar de la inceput – secretarul sugereaza Hotararile locale si are putere determinanta in angajarea altor functionari sau aplicarea unor proceduri – cele legate de inregistrarile agricole, fiscale sau cadastrale privind bunurile taranilor de pilda. Un fel de mic Stalin in catunul lui. Primarul ori Consiliul local nu il pot destitui tot asa cum nu ei l-au angajat. Pot convietui in conflict sau buna intelegere si nimic mai mult. Primarii si consilierii vin si pleaca, niste ambitiosi pe care lacomia ii duce uneori la pierzare inainte de vreme – dar discretul – prin statut mai adesea si nu prin personalitate – secretar ramane. El le face si desface departe de orice control democratic al comunitatilor locale. Nici astazi – cand totul a devenit disecat, analizat si de multe ori improscat – nu se prea vorbeste de el, si nu prea se stie care e treaba lui pe acolo. Un fel de Statul Pararel, dar in alta parte decat ne asteptam sa fie.
Nu stiu daca asta era strategia tovarasului Iliescu din primul moment sau daca lucrurile au devenit in halul asta pentru ca traim in Romania. Dar este o certitudine ca acesti mici Stalini exista si isi fac meandrele incalcite si paguboase in tara asta. Eu tot dau de ei de multa vreme, dar decalajul din ce in ce mai mare intre Romania mea si Romania lor m-au indemnat sa scriu despre asta abia acum. Poate nu ar strica sa ii privim in ochi!
Disclaimer: Poate ca nu ar trebui sa generalizez. Exista oameni de treaba destui in tara asta iar unii dintre ei sunt si secretari de consiliu local. Si poate ca incearca sa isi faca treaba cat pot de bine sau poate ca nereusind asta au plecat de mult de acolo. Nu toti sunt niste mici Stalini, poate ca unii sunt stilul Gorbaciov iar altii Pol Pot iar cativa au o viziune occidentala. Asta trebuie spus. Dar multi, prea multi merita priviti in ochi – in fata sau peste umar -cu manie.
Interesant articolul, multumesc pentru postare.
Buna ziua, va rog sa-mi raspundeti daca s-ar putea, am o problema serioasa: tatal meu a devenit proprietar prin mostenire testamentara in 1939; in 1941 un tribunal i-a consfintit proprietatea; din 1955 nu a mai locuit in acel judet (intravilan rural) permitand verbal unui frate sa ramâna acolo si sa foloseasca casa si terenul si produsele; CF din 1984 îl confirma proprietar cu rol unic (cred ca a intabulat); in 1994 comisia locala îl punea în posesie, în 1997 i se elibereaza TP si-i achita contravaloarea, in 1998 este amendat si plateste si un Titlu Executoriu pt venituri agricole apoi a decedat in 2005. Am Certificat Mostenitor pe proprietate.
Primaria mi-a deschis recent rapid un nou rol PT INTREAGA PROPRIETATE si am platit taxele pt ultimii 5 ani. Am aflat apoi ca în 1999 un vecin si-a intabulat 70% din proprietate lasandu-mi 30% (am neglijat proprietatea pana recent si abia acum am aflat de aceasta intabulare facuta printr-o dezmembrare de care nu stiam nimic); am obtinut extrase CF noi si am aflat ca vecinul (d.2002) a facut un contract de întretinere fiului sau in 2001 iar acesta fiicei sale in 2016 si cred ca dupa 20 de ani urmasul acelui frate (varul meu) ar fi urmarit sa intre in posesie prin uzucapiune cu ajutorul acestei scheme a vecinului.
Primaria sustine ca plata taxelor mele este in regula si ca ei nu stiu de nici o intabulare a vecinului (caruia pt cei 70% din parcela mea i-au atribuit numar postal identic cu cel al rezidentei sale in 1999) in timp ca pt acele contracte de intretinere aveau consilieri martori la notariat si au eliberat si certificate de atestare fiscala (si cred ca exista si planuri cadastrale, nu stiu inca). Terenul este lânga Alba Iulia iar eu lucrez la Brasov si e complicat. Primaria ma invita sa-mi fac cadastru pe baza TP dar varul nu vrea sa ne lase sa intram pe proprietatea (inclusiv cele 30% ale mele) totala (a lui si a mea si „a vecinului”, toate fiind in aceeasi curte) iar politia locala nu-mi faciliteaza masuratorile.
Tatal meu a efectuat operatiunile cerute de Legea 7/1996 (cred) deci CUM A PUTUT VECINUL SA INTABULEZE IN 1999 CAND TATAL MEU AVEA TP DIN 1997? si platise si taxele la zi pana in 1998? Ordinea inregistrarii este de partea mea (cred) desi Primaria pretinde ca nu are documente dinainte de 2000 iar vecinul (cred) ca nu a avut TP si ati raspuns unui alt cititor ca actiunea in rectificarte ar fi imprescriptibila! Asta sa fie singura mea alternativa? Va multumesc mult
@Cristian_Valsan Nu stiu cum (sau daca) vecinul dumneavoastra s-a intabulat pe terenul tatalul dumneavoastra si se pare ca nici dumneavoastra nu stiti cu certitudine acest lucru. Daca sunteti impiedicat sa intrati pe proprietatea pe care ati mostenit-o este un lucru grav si va sfatuiesc sa deschideti o actiune impotriva celor ce va impiedica sa va exercitati posesia. Va fi o actiune posesorie si doar daca urmare identificarii topografice reiese ca dreptul dumneavoastra de proprietate a fost incalcat veti putea cere (printr-o actiune in rectificare sau printr-un alt fel de actiune, nu imi pot da seama) apararea dreptului dumneavoastra.